Peter Brandes' glasmalerier
De seks store glasmalerier er umiddelbart den mest overvældende del af udsmykningen i Vejleå Kirke, ikke bare i kraft af deres størrelse – hver rude er 22,5 kvm. stor – men især på grund af den virkning, der opstår, når lyset bryder igennem det farvede glas. Herved reflekteres farverne på de store hvide murflader og skaber et forunderligt spil i kirkerummet, forskelligt efter tidspunktet på døgnet og årstiderne. Farvernes flygtighed gør af samme grund synsoplevelsen forskellig fra middelalderens statiske kalkmalerier. En anden helt særlig virkning er oplevelsen af den oplyste kirke udefra, når mørket er faldet på. Vinduernes farver og former stråler fortryllende, højt svævende, gennemlyst fra sit indre, som et anelsesfuldt billede på det himmelske Jerusalem.
Til ruderne er anvendt fire lag glas: De to inderste er dels glasplader, hvorpå kunstneren har tegnet/farvet med sort og visse steder sandblæst, dels egentlig farvet glas (importeret fra Frankrig) blæst i forskellig tykkelse, og som er proportionalt med farvemætheden. Det farvede glas har Peter Brandes skåret og samlet som en slags patchwork, bundet sammen ikke som tidligere med bly, men med silikone, hvorved overgangene bliver langt mere flydende. Udover de seks ruder er der to smalle lodrette glasbånd, der samler henholdsvis kirkeskibets to kuber og skibet med koret.
Ligesom arkitekten til kirken har anvendt de tre geometriske figurer, har Peter Brandes valgt de tre grundfarver og deres komplementærfarver til hver af ruderne. De lyseste farver - gul og orange - i nordsiden, de mørkere farver, grøn og lilla i sydsiden. Rød og blå anbragt henholdsvis i øst og vest. De tre ruder fjernest fra koret har motiver fra Det gamle Testamente: Kain og Abel (syd) Abraham og Isak (vest) og Job (nord). De øvrige tre ruder har motiver fra Det ny Testamente: Lazarus (nord) Jesus i Getsemane have (syd) og det centrale korsfæstelses- og opstandelsesbillede i østruden. I skibets vestende over orglet er en rektangulær rude, der er en slags indholdsfortegnelse af alle seks ruder.
De seks ruder samtaler med hinanden som knudepunkter i den bibelske historie. De viser, hvordan væsentlige motiver i Det gamle Testamente (den vestlige del af kirken) og Det nye Testamente (den østlige del) står i et spændings- og forløsningsforhold til hinanden. Kunstneren har valgt de motiver, der giver anledning til de dybeste eksistentielle overvejelser. Og ikke kun de valgte motiver, men også selve den kunstneriske fremstilling udtrykker spændingen: Rudernes store skønhed og vidunderlige farver vil ikke skjule afgrunden, men rumme den i sig.