VK/ Koncert med Vejleå Kirkes Kantori, blæsere fra DKDM og Jørgen Ellegaard Frederiksen på orgel

MAJ
06

VK/ Koncert med Vejleå Kirkes Kantori, blæsere fra DKDM og Jørgen Ellegaard Frederiksen på orgel


Mandag d. 6. maj 2019, Kl. 20:00 til kl. 21:00
Vejleå Kirkes Kantori; Jørgen Ellegaard Fredriksen, orgel og blæsere fra DKDM
Gratis

Musik af Leif Kayser (1919-2001)

 

Intonazione (1956) for 2 trompeter, 2 tromboner og orgel 

 

Hymne til Hertug Knud (1986)

 

4 motetter for blandet kor (1985)

I                    Ængstede hjerter: Vær stærke (af Es. 35)

II                   Hver den som beder, får (af Lk. 11)

III                 Kristus opstanden (af R.6; Ꝟ 96)

IV                  Glæde skal råde blandt Guds engle (af Lk. 15; Ꝟ 34)

 

Processione (1972) for 2 trompeter, 2 tromboner og orgel 

 

Partita: Det hellige kors (1985)

 

2 påskemotetter for blandet kor med orgel (1985)

I                    Påske-introitus (af Mat. 28) En Herrens engel

II                   Påske-nadver (af Lk. 24) Jesus tog brødet

 

Parafrasi (1956) for 2 trompeter, 2 tromboner og orgel 

Aftenens koncert portrætterer Leif Kayser og hans musik gennem forskellige ensembler og tidsperioder.

Generelt kan man inddele Leif Kaysers kompositionsvirksomhed i tre perioder:

I. Fra 1940’erne, hvor Kayser komponerer i naturlig forlængelse af Carl-Nielsens stil, men efterhånden udvikler en stil, der især er rytmisk flamboyant og ganske karakteristisk for 50’erne generelt.

II. En ”hård stil” i 60’erne, hvor der bl.a. ikke bliver gået på kompromis med dissonansbehandlingen.

III. En opblødning fra midten af 70’erne, hvor musikken bliver mere lyrisk.

 

Den tresatsede komposition Intonazione, Processione e Parafrasi for to trompeter, to tromboner og orgel er delt ud over koncerten som henholdsvis Indledning, Intermezzo og Afslutning.

Intonazione (1956) blev uropført 13. marts 1957 i Holmens Kirke (revideret 1972).  Parafrasi er ligeledes fra 1956 (revideret 1972), mens det midterste stykkeIntonazione først blev komponeret i 1972. Den første samlede opførelse af de tre satser fandt sted 25. september 1972 i Thomas Kingos Kirke, Odense.

Intonazione er i en ganske livlig 50’erstil i lighed med fra Kaysers meget kendte 3 Salmi for alt og orgel. Parafrasi er komponeret over Kom sandheds ånd og vidne giv, og afslutter således koncerten ved at pege frem mod pinse, efter en række passions- og påskerelaterede værker.

 

Hymne til Hertug Knud er en lys og venlig parafrase over et stykke dansk gregorianik Gaudet Mater Eccesia – en hymne, som stammer fra Knud Lavards helgenkårings-ceremoni i året 1170.

Det mærkelige er, at hymneteksten benytter to melodier, som står i hver sin toneart (5. og 8.), hvoraf den anden melodi anvendes til hymnerne Coelestis agni nuptias og Jesu corona virginum; hvordan de to melodier har alterneret, vides ikke, men i Kaysers værk danner de grundlag for både rytmiske og harmoniske kontraster.

Uropført 12. maj 1986 af Kristian Olesen i Sankt Nicolaj Kirke, Svendborg.

 

4 motetter (1985)

Motetterne er skrevet på opfordring af Steen Lindholm, på vegne af NOMUS, Nordisk Musikkomité. På et af komitéens møder opstod ideen om at bestille en komponist fra hvert nordisk land til at skrive et korværk. Tanken var at bidrage til at udbrede kendskabet til kormusik fra andre nordiske lande, og gerne til komponister, der ikke var så kendte i nabolandene. I den anledning var det oplagt at pege på Leif Kayser, som med glæde takkede ja til bestillingen.  Den oprindelige idé var, at værkerne skulle uropføres samlet ved en nordisk koncert, men af såvel praktiske som økonomiske grunde blev tanken aldrig realiseret. Motetterne blev uropført 12. juni 1986 af Roskilde Domkirkes Koncertkor under ledelse af Kristian Olesen. 

 

Det hellige kors er et af de i alt fem partitaer, som Kayser komponerede. Det er skrevet i anledning af Axel Madsens 70års fødselsdag i 1985 og formodentlig uropført af Kayser i Sundby Kirke, hvor Madsen var organist.

 

2 påskemotetter for blandet kor og orgel (1985)

er skrevet på opfordring af Bjarne Strands, som havde foreslået Kayser at skrive noget musik til Mariendalskirkens kor på 5 stemmer. Det vakte straks glæde hos ham, og kort efter forelå de 2 påskemotetter, som blev uropført i påsken 1985